Historiefortelling - Fra grottevegen til Facebook

Helt siden vi delte jakterfaringer på grotteveggen, har vi fortalt historier. I dag er grotteveggen byttet ut med digitale medier. Vi forteller oftere og med flere virkemidler. Det gjør vi for å selge, påvirke, informere eller bare underholde. De sterkeste historiene er relaterbare, akkurat som oldtidens jakthistorie.

Hvis du ønsker at noen skal bry seg om deg og budskapet ditt, må du gjøre som kongen sa under nyttårstalen. Vi må bry oss om andre mennesker. Vi må sette oss inn i hvordan de har det og tenker. Med en god dose empati er det enklere å finne hvilke emosjonelle knagger vi kan henge historiene våre på.

Når vi kjøper varer, tjenester eller meninger - velger vi. Noen få av oss velger fordi vi tror på rasjonelle argumenter som produktfordeler og tekniske spesifikasjoner. Men det er bare en del av sannheten. De aller fleste av oss må føle for noe før vi velger. Da trenger vi historier som folk kjenner seg igjen i. 

Så et godt nyttårsforsett er å ha empati med målgruppen din. Hvis du i tillegg bruker litt flere bilder i stedet for kulepunkter og tall i presentasjonene dine, tipper jeg at du forteller en bedre historie. Rett fra leveren din som målgruppen kan relatere seg til. 

Lykke til!

Previous
Previous

Bare prat eller målrettet kommunikasjon?

Next
Next

Sosiale medier, må jeg på?