Sosiale medier, må jeg på?

Sosiale medier er ikke bare for narsissistiske og selvopptatte ungdom med fillers og tatoveringer. For de aller fleste er tilstedeværeselen nødvendig for å lykkes, men det kan være litt tungt å leve opp til den posisjonen man ønsker å ta.

Snakker du med rådgivere kan sosiale medier bli veldig komplekst. Slikt trenger det ikke være, men du må ha en strategisk og systematisk inngang til disse kanalene. For valg av kanal avhenger av hvilken posisjon du ønsker å ta og hva du skal oppnå med den.

Vi begynner med strategien.

Den forklarer hvilke mål bedriften har med aktivitetene. Stil deg disse spørsmålene;

  • Hvorfor skal bedriften være aktiv på sosiale medier? 

  • Hvordan skal denne aktiviteten bidra til at dere når deres mål?

  • Hvordan skal aktivitetene på sosiale medier foregå?

  • Hvilket innhold skal vi presentere, og hvem skal lage det?

  • Hvordan skal dere engasjere og kommunisere? 

  • Hvilket visuelt uttrykk skal dere ha; bilder, toneleie, bruk av video og så videre?

For å sikre selskapets profil er det viktig at en person får ansvar, tillit og frihet. Det vil sikre en jevn produksjon, at dere holder til en konsistent stil og at dere er på – også når dere får mulighet til å kommunisere.

Innholdsproduksjonen bør foregå løpende. Det er bedre med mange små oppslag enn ett stort en gang i året. Lag en redaksjonskalender med rom for spontanitet. Har du problemer med å fylle en slik kalender bør du ta en runde rundt i bedriften. Snakk med dine kollegaer om hva som skjer. Er det noen nyheter, arrangerer dere konferanser eller er det noen store nyheter dere kan henge dere på. 

Begynn fra toppen.  Start med store hendelser som finner sted i løpet av året, for så å dele det inn i kvartal og måneder. På måneds- og ukesbasis bør hver sak i kalenderen inneholde mer informasjon. Det er mulig å lage flere oppslag om samme sak. For en konferanse kan man for eksempel lage innhold, før, under og etter konferansen. 

Den ansvarlige må følge opp produksjonen og evaluere aktivitetene slik at dere finner ut av hva som engasjerer målgruppene. Lykke til.

Previous
Previous

Historiefortelling - Fra grottevegen til Facebook

Next
Next

Hører du hva jeg skriver?