Bare prat eller målrettet kommunikasjon?

Lurer du på hva du skal fortelle kunden eller kanskje prøve å komme i avisen med? Da begynner du i feil ende. Kommunikasjonsarbeidet bør ikke være adhoc-basert eller etter innfallsmetoden. Det bør være målrettet og planlagt. Det handler om kommunikasjonsstrategi.

Begynn med visjonen

Visjonen er en overordnet målsetning som strekker seg mye lengre enn bedriftens handfaste mål. En visjon er et bilde av fremtiden og handler om noe mer enn å tjene mest mulig penger. Den skal helst være ambisiøs og realistisk, samt retningsgivende og grafisk. 

Noen kjente visjoner:

Volvo: Ingen skal bli drept eller hardt skadet i en Volvo innen 2020. 

Honda på 70-tallet: Vi skal knuse Yamaha.

Boeing på 50-tallet: We will bring the world into the jet age. 

 

To gode og en dårlig bruk av visjoner i politikken:

Kennedy: Put a man on the moon 

Obama: Yes we can – Change 

Jagland: Det norske hus 

En god visjon er ikke nok

Den må brekkes opp i retningsgivende mål og tiltak. Hvilken posisjon skal dere ta, hvilke mål skal dere nå, hvilke verdier som ligger i ryggmargen til de ansatte og løftene vi gir kundene.

For å vite hvor du står i dag må du gjøre noen undersøkelser og analyser. Du må finne ut hva dine styrker og svakheter er, også sett i forhold til dine konkurrenter. Vi mener at SWOT-analysene er et fint verktøy som kan brukes i for å få overblikk over bedriftens muligheter og utfordringer, både med hensyn til det operative og kommunikasjon. Først deretter kan du begynne arbeidet med målgrupper, kanaler og budskapsutvikling.  

Husk at kommunikasjonsstrategien tar utgangspunkt og svarer opp til selskapets strategiske plattform. Du arbeider med kommunikasjonsstrategien som et verktøy for å forsterke bedriftens reise mot visjonen.

Hvis du ønsker veiledning eller en times møte om temaet tar du kontakt med Morten J. Mellbye.

Han er kommunikasjonsrådgiver som hjelper selskaper og organisasjoner med kommunikasjon og PR. Mellbye har utviklet kommunikasjonskurs og skrevet boken Kommunikasjon på 1-2-3.

Previous
Previous

Føler du deg misforstått?

Next
Next

Historiefortelling - Fra grottevegen til Facebook