Et par digitale skrivetips

I dag kan vi nå mange med begrensede ressurser hvis vi bryter gjennom støyen i den digitale verden. Det viktigste du gjør er å skrive aktivt – bruk presens og presentere det viktigste først. 

Vi leser fra venstre til høyre, og øyet vårt søker derfor automatisk først til den øverste venstre delen av siden. For selv om du nå rår over de samme verktøyene som mediene gjør, og kan produsere og spre innhold i stort tempo, har det ikke blitt enklere å få oppmerksomhet – heller tvert om.

Budskapene dine må derfor relevante og engasjerende. Du må treffe målgruppen i hjertet for å få oppmerksomhet.   Når teksten er klar, stiller de deg selv spørsmålet om det er noe som kan tolkes feil eller misforstås?  Sjekk gjerne med de ti kontrollpunktene under.

 

Kontrollpunkter

1 Bygg bro til publikum, gjerne med en ydmyk inngang

2 Skap klarhet – etabler en felles plattform

3 Bygg historien på følelser – skap en vi følelse

4 Illustrer dine budskap med ord og bilder

5 Synliggjør verdier i handling og eksempler

6 Inspirer og motiver til reaksjon – call to action

7 Underhold og informer

8 Historier og eksempler må ha en relasjon til temaet

9 Inkluder publikum – vær relevant

10 Snakk og skriv i presens

Previous
Previous

Planlegg og få resultater

Next
Next

Hva er en brennheit nyhet?