Hva er en brennheit nyhet?

Ønsker du å komme på trykk i redaksjonsstyrte medier krever det at du har en nyhet. Jo flere nyhetskriterier en sak oppfyller, jo større mulighet er det for at en journalist interesserer seg for nettopp saken din.

Hvis du kan sette en hake på flere av punktene under på saken din, øker sannsynligheten for at en journalist også vil oppfatte saken din som en nyhet.

Hvis du i tillegg kan sørge for å ha ordentlige bevis og talspersoner med gode sitater og bilder, øker sannsynligheten for å komme på trykk. 

Selv om du mener at en sak er relevant og unik, er det ikke sikkert at journalisten er enig. En sak som er en nyhet for en journalist, kan være en ikke-nyhet for andre journalister. Å komme på trykk handler også om å forstå journalisten.

 

En nyhet er noe som:

journalisten ikke har hørt om tidligere

ikke har vært på trykk før

kan bevises

oppfattes som en vesentlig hendelse

er relevant

har informasjonsverdi

har en konflikt i seg

er nytt og spennende

er kuriøst eller overaskende

har skjedd - som «ingen» vet om

kommer til å skje 

Previous
Previous

Et par digitale skrivetips

Next
Next

Unngå disse PR-feilene