Planlegg og få resultater
Kommunikasjonsplanen forteller hvilke aktiviteter du skal ha med hvilke målgrupper og hvorfor. den beskriver hvordan aktivitetene skal utføres, hvem som skal ta hånd om dem, når de skal utføres og i hvilke kanaler.
Planleggingen av kommunikasjonsaktivitetene sikrer gjennomføring og bidrar til at selskapet når sine mål. De forsterker virkningen av andre aktiviteter. Innsatsen og resultatene bestemmes av hvor store ressurser dere har og setter av, både penger og ansatte.
Planen tar utgangspunkt i kommunikasjonsstrategien hvor du også finner selskapets visjon, mål og verdier.
Kommunikasjonsaktivitetene må være en integrert del med andre aktiviteter i bedriften. Er bedriftens ulike siloer i utakt, ser det veldig dumt ut, og effekten forsvinner. Kommunikasjonsmålene er utledet av selskapets mål og må være realistiske, kvantifiserbare og målbare.
Det er flere kritiske elementer i en kommunikasjonsplan. I listen under finner de viktigste ti punktene.
Kommunikasjonsplanen
1 sammenfatning
2 innledning
3 årsak, strategi og mål
4 målgrupper
5 budskap
6 kanaler og medievalg
7 ansvarsfordeling
8 tid og aktivitetsplan
9 budsjett
10 mål og revider