Hvem skal du overtale?

Hvem er målgruppen din? Hvem er det du skal overbevise og påvirke? De fleste har flere målgrupper, kanskje en hovedgruppe som de deler opp. Skal du overbevise de om at de skal stemme på deg eller kjøpe noe fra deg må du vite hvem de er, hva synes de om deg, og hvordan du skal nå dem. 

Hvem det er, er ofte gitt, og du finner dem som interessenter til bedriften din. Hva de føler om deg kan være litt mer utfordrende å finne frem til. En analyse kan foretas relativt enkelt ved å søke i åpne kilder, i sosiale medier og i mediebanker. Skal du dypere ned i materien krever det som regel en mer omfattende spørreundersøkelse og analyse. 

Skriver du ned svarene på de ti spørsmålene nedenfor er du på god vei inn i en analyse av målgruppene dine.

  1. Hvem er målgruppene dine?

  2. Hva er de opptatt av?

  3. Hvilken situasjon er de i?

  4. Hva tror målgruppen på?

  5. Hvilken informasjon har de?

  6. Hva trenger de?

  7. Hvor befinner målgruppen seg?

  8. Hvordan kan du nå dem?

  9. Behøver noen målgrupper mer eller annen informasjon?

  10. Skal noen av dem særbehandles?

Previous
Previous

Kommunikasjon - helt enkelt

Next
Next

Ikke blås opp forventingene