Pressemelding - slik skriver du den

Om tittelen: Kort og fengende tittel som både vekker interesse og forteller om hva den handler om. En kort og god tittel kan være: Tips til pressemeldinger. 

Om ingressen: Ingressen er en kort innledning hvor du røper poenget med meldingen. Se gjerne nyheten fra utsiden. Den bør ikke være mer enn én setning, og fortelle hvorfor dette budskapet er interessant. Tittelen og ingressen kan også brukes i emnefelt og tekstfelt i e-mail når du skal sende saken til journalistene. En kort og grei ingress kan se ut som følger: 

Du kan spare mange kroner og få stor oppmerksomhet ved å skrive og sende gode pressemeldinger. 

Om brødteksten: Når tittelen og ingressen er på plass, skriver du brødteksten. Her introduserer du informasjon som danner et større bilde av saken. Det første avsnittet bør svare på «Hva betyr det for meg?» Så svarer du på spørsmålene hvor, hvem og når. Legg merke til at første gang du bruker selskapsnavnet er i andre setning, ikke i tittel eller ingress. Du bør absolutt være forsiktig med å kaste ut påstander uten å ha gode bevis. 

Norske selskaper kan spare tusener, og få oppmerksomhet og profilering verdt millioner ved å skrive og sende pressemeldinger på egen hånd. Mellbye PR og kommunikasjon mener at mange kan gjøre det selv, og gir deg tips til hvordan du kan utforme og sende ut en pressemelding. 

Om sitering: Bruk sitater fra nøkkelpersoner i bedriften din. Det er veldig bra om sitatet forklarer hvorfor temaet er aktuelt for leseren. De som siteres, må korrespondere med bildene som er lenket til meldingen. Gode sitater og bilder er spesielt nyttige når du sender meldingen til journalister med dårlig tid. 

– Skal du fange oppmerksomheten til journalistene, må du vekke deres nysgjerrighet helst med en nyhet. I tillegg må du være tilgjengelig for kommentarer. Det er verdt innsatsen. En redaksjonell side i en avis er trolig verdt tre til ti ganger mer enn en annonse, sier Morten J. Mellbye. 

– Omtale på redaksjonelle flater har høy verdi. Vi leser tekst, ser på bilder og overser annonser, dette gjelder både i trykte medier og på nett. I tillegg har redaksjonell tekst høyere troverdighet og dermed bedre påvirkningskraft, sier Mellbye. 

Om lengde: Lengden på en pressemelding er på maksimum en side, men det er helt ok å bruke mindre plass.

Om kontaktinfo: Sørg for at talspersonene er forberedt på kritiske spørsmål om budskapet i pressemeldingen. De skal kunne fortelle en god historie rundt temaet i meldingen. I dette eksempelet vil det være fint å kunne vise til et case, for eksempel en bedrift som har vært dyktige til å lage egen PR med pressemeldinger. Kontaktinformasjon til tilgjengelig talsperson må være riktig.

Om bruk av vedlegg og bilder: Bilder og ekstra informasjon legges ved som lenker slik at journalistene selv kan laste ned bilder med billedtekster etter behov. Bilder i jpeg-format fungerer hos de fleste redaksjonene. En tommelfingerregel er at magasinene krever høyere oppløsning enn avisene og at nettavisen greier seg med lavere format. De flinkeste har også lenket til filmmateriale. 

Om selskapsinfo: Under i meldingen legges inn et nøkternt avsnitt med grunnleggende informasjon om selskapet. Det er fint om den informasjonen skilles fra meldingen med en strek eller lignende. Denne teksten kan også skilles ut ved å være i kursiv. 

Previous
Previous

11 tips til pressemeldingen